Häng med på en solresa!

Helgen 6-7 maj åker vi på en weekendresa full av natur, kultur och solenergi. Målet är solcellsparken Kullen utanför Katrineholm där vi kommer få en guidad tur och lära oss allt det senaste inom solenergi.

På vägen dit besöker vi gården Ängskärret på Lugnåsberget där Lena och Magnus odlar ett brett sortiment av KRAV godkända grönsaker. I deras gårdsbutik kan man passa på att handla plantor till de egna odlingarna eller ta en bensträckare på den vackra naturstigen i lätt terräng på 1,8 km. Lugnåsberget brukas kallas Kinnekulles lillasyster och är känt för sina kvarnstensgruvor.

Därefter beger vi oss till Södra Råda kyrkplats och får en guidning om den medeltida träkyrkan som brann ner till grunden 2001. Mest känd var kyrkan för sina unika målningar som vår guide berättar om samt om de fynd som gjordes vid utgrävningarna efter branden. Vi får också veta om det pågående projektet att bygga en fullskalig rekonstruktion av den medeltida kyrkan med samma tillvägagångssätt som när kyrkan byggdes för nästan sjuhundra år samtidigt. Återuppbyggnaden är ett tvärvetenskapligt projekt av Göteborgs universitet med fokus på medeltida trähantverk och verktyg.

Vi tar sedan en fika på Ribbingsfors herrgård som liksom Södra Råda kyrkplats ligger i Gullspångs kommun. Ribbingsfors herrgård sov länge en törnrosasömn men har på senare tid totalrenoverats enligt originalplanlösningen. Vacker herrgård omgivet av ekhagar vid sjön Skagern.

Bussen går efter fikat mot Katrineholm och vårt natthärbärge vid Stora Djulö. Där sover vi antingen på Djulö vandrarhem eller i stugor på Djulö Camping. För de som så önskar äter vi på kvällen gemensam middagsbuffé på Djulö herrgård alldeles nära våra boenden.

Söndagen ägnas till framtidens solenergiteknik på festliga ”Kullendagen”. ETC har samlat den senaste solcellstekniken på ”Kullen” – en av Sveriges största solcellsparker. På ”Kullendagen” som de arrangerar en söndag i månaden under säsong öppnar man för inspiration och kunskapsspridning om solcellsteknik för såväl stora som mindre solenergiprojekt. Vi vandrar runt i parken och får ta del av nya tekniker för växthus, elbilar eller energilager. Det finns möjlighet att diskutera egna anläggningar eller idéer och kanske hitta roliga saker att ta med hem. På Kullen passar vi på att äta vegetarisk middag innan hemresan.

Bussen avgår från ”Kullen” Katrineholm mellan 14.00 -15.00.

PRAKTISK INFORMATION

Vi reser med buss från Trollhättans resecentrum lördagen den 6 maj klockan 08.00 och beräknar att vara tillbaka vid Trollhättans resecentrum söndagen den 7 maj omkring 19.00-20.00

Kontakt och intresseanmälan snarast till Eira Högforsen på tfn 070- 950 41 33 eller eira.hogforsen@vgregion.se  ”Solcellsresan”. Begränsat antal platser så först till kvarn gäller.

Pris: 1 000 – 1 200 kronor inkl bussresa, boende, inträde och guidningar.

Alla intresserade välkomna!