Uteliv i juni

Nu när våren övergår i försommar bjuder Trollhättans Naturskyddsförening alla att komma och uppleva vår sköna natur tillsammans.

Söndag 4/6 Öppet Hus på Grinnsjö, Hunneberg 10-15

Tillsammans med Naturskyddsföreningen i Vänersborg sköter vi torpet Grinnsjö på Hunneberg. Torpet är beläget mellan Bergsjön och Grinnsjön och omgivet av vacker ängsmark. Grillelden brinner och kaffepannan står på vedspisen.Parkera vid Prästeklev och promenera längs barnvagnsvänlig grusväg 1,7 km till torpet.

Torsdag 8/6 Fågelsångsvandring i Ryrbäcken Samling Slätthultsmotionsgård (nedre parkeringen) 19-21

Tillsammans med erfaren guide vandrar vi längs Ryrbäcken och skådar med öronen, även om kikaren naturligtvis är med. Bofink eller lövsångare? Svarthätta eller Trädgårdssångare? Vi lyssnar och lär oss lätena av våra vanligaste fåglar. Samarrangemang med Västergötlands Ornitologiska Förening.

Karin Bohlin i grönskan vid Ryrbäcken.

Söndag 18/6 De Vilda Blommornas Dag Samling skidstugan Källstorp, 10-12

Karin och Anders Bohlin guidar bland vanliga och ovanliga vilda växter vid skidstugan. Vi går en lättare vandring och fikar på medhavd matsäck. Samarrangemang med Svenska Botaniska Föreningen.

Anders Bohlin framför gruppen av intresserade åskådare.