Efter Branden 15/9

Vad händer med skogen efter en skogsbrand? Den 21 juli 1994 startade en skogsbrand vid Koberg och inte förrän den 19 augusti kunde släckningsarbetet avslutas. Totalt brann 400 hektar varav 150 hektar produktiv skog vilket var den största skogsbranden i landet det året. (Att jämföra med de över 20 000 ha i Sverige i år). Branden var intensiv och gick djupt ner i förnalagret vilket betyder att det var svårsläkt och tog lång tid att släcka. Eftersom brandröken känns på långt håll kom genast insekter som är beroende av bränd ved och på marken, när kväve frigjordes, kom strax vissa skålsvampar som gynnas av det.

Ett område på 11 ha avsattes som reservat i 49 år varav snart hälften har passerat. Anders Bohlin har följt utvecklingen i brandområdet och tar oss med på en  vandring.  Ta med fikakorgen och se till att ha bra på fötterna! Alla välkomna!

Samling vid Nils Ericssonsgymnasiets parkering för samåkning kl.10. Vi räknar med att vara tillbaka ca 14.

Frågor och info: Thorulf Lundqvist 0764-267809