Höst på Hunneberg 17 och 20/10

Vattenklöver, Menyanthes trifoliata, blommar vid Fristorps Gransjö

Under hösten lägger vi lite extra fokus på Hunneberg. Våra Västgötska platåbergen uppvisar inte bara en unik geologi. De är också platser med fantastisk natur och spännande historier om hur människor har levt och verkat under århundraden.  De är dessutom belägna på lagom avstånd för en kortare, eller om man så vill, längre utflykt i naturen. Välkommen att lära känna naturen i vår närmiljö tillsammans med Naturskyddsföreningen.

Onsdag 17/10 – Vad händer på bergen? Tid: 18.30 Plats: Lagerlöfsalen, Folkets Hus, Obs! ingång från Garvaregatan!!!

Naturguide Ola Selin berättar om djurlivet på Halle- och Hunneberg. Vad finns det för djur? Var ska man gå och hur ska man göra för att få se dem?

Peter Post från Länsstyrelsen berättar om de olika naturreservaten på bergen. Varför har de bildats och vad ska de skydda?

Charlotta Bang berättar om satsningen på att lyfta bergen som besöksdestination och Trollhättans Videofilmare visar en kortfilm om arbetet med ängsslåtter vid Grinnsjötorpet.

Lördag 20/10 – Vandring runt Fristorps Gransjö. Tid: 11-14 Plats: P-plats Fristorps Gransjö

Vi följer upp onsdagens föredrag med att träffas uppe på Hunneberg för en kortare vandring (ca 2 km) runt Fristorps Gransjö. Kör upp vid Prästeklev och ta höger uppe på berget. Efter ca 2 km finns en parkering där det är skyltat Fristorps Gransjö. Efter vandringen grillar vi medhavd korv och fikar vid sjön.

Skriv även upp den 20/11 i almanackan! Då återvänder vi till berget för att höra om myter och titta på mossor. Mer info kommer!