Fågelskådningens Dag 11/5

Lördag 11 maj anordnas den klassiska Fågelskådningens dag vid Dätterns naturreservat. Även i år är
det Naturskyddsföreningen Grästorp som står för huvudansvaret, nu för 25:a året. Starten är som
vanligt vid Sjöryds egendom där det finns gott om parkering. Under promenaden ut till Djävulsön, det
går bra även med barnvagn, kan små som stora lösa de tipsfrågor om fåglar som Varabyggdens
fågelklubb sammanställt.

Kunniga guider finns på plats och tar hand om besökare och lotsar på bästa sätt bland det rika utbudet av fåglar och under Fågelskådningens Dag 2017 noterades hela 123 arter i området. Vid Djävulsön kommer det att finnas utställningar i form av tubkikare, handkikare etc., olika sorters fågelholkar och bolådor, fågellitteratur, informationsmaterial, Studiefrämjandet och Grästorps kommun kommer att finnas på plats.

Sanning och ”skrönor” om Sjöryds egendom och Djävulsön kommer Leif Sjöberg att delge besökarna. Fågelskådningens dag arrangeras för att väcka intresset för fåglar och Dätterns naturreservat är väl värt att besöka. Glöm för all del inte fikakorgen, Djävulsön är ett underbart ställe för en paus och alla små som stora är hjärtligt välkomna!

Medarrangörer för denna klassiker är Studiefrämjandet, Trollhättans Naturskyddsförening,
Varabyggdens Fågelklubb, Grästorps Fältbiologer, Västergötlands Ornitologiska Förening, Lidköpings
Fågelklubb, Västkuststiftelsen och enskilda ornitologer samt NLT.

Info Leif Sjöberg 070-522 34 94