Global manifestation för klimatet 29/11

På uppmuntran av Greta Thunberg och nätverket Fridays For Future så har Trollhättans Naturskyddsförening under 2018 och 2019 organiserat flera manifestationer utanför stadshuset med syftet att uppmana makthavare att lyssna på forskare och leverera det som lovades 2016 i Paris. Inför FN:s klimatkonferens i Madrid som äger rum den 2-13 december så är det återigen tid för internationella manifestationer och strejker den 29 november. I dagsläget ser våra möjligheter att undvika Parisavtalets övre gräns på 2 graders uppvärmning ut att rinna oss ur händerna om inget görs omgående. Inom de flesta områden är det fortfarande “business as usual” och utsläppen fortsätter att öka när vi desperat måste se dem minska. Nu i veckan släpptes en analysrapport av FN-organet UNEP tillsammans med flera andra forskningsinstitut som påpekar att den globalt planerade produktionen av olja, kol och gas de kommande tio åren sätter vår planet på kurs mot en uppvärmning på över 3 grader år 2100. Planerna är att alltså att producera dubbelt så mycket fossil energi än vad som är i linje med 1,5-gradersmålet. Det blir därför svårt att se någon samstämmighet mellan planerad fossil produktion och vad som lovats.

Trollhättan kommun liksom andra kommuner har också ett ansvar och möjlighet att ligga i framkant. Nyligen blev det känt att majoritetens budgetförslag innebär att ta fram en koldioxidbudget under 2020 vilket kan ses som en viktig grundsten för att ta klimatkrisen på allvar, men två dagar senare rapporterar TTELA och GP att Paul Åkerlund (S) vill se en ökad subventionering av flygplatsen, vars driftkostnader redan bekostas till 35% av skattepengar. Denna typ av bidrag listar Naturvårdsverkets som en miljöskadlig subvention. Ett klart exempel på att klimatkrisen inte tas på allvar över huvud taget i det politiska arbetet.

Vi hoppas att så många som möjligt kan komma och visa sitt stöd den 29 november. Genom att fler deltar så kan vi förmedla att vi är många som vill se en snabb omställning och förhoppningsvis få politiker att känna ett stöd i att driva en politik som sätter klimat och miljö i fokus. Som vanligt kommer vi stå utanför kommunhuset i Trollhättan mellan kl 15.00 och 17.00.

Ifall du har konto på Facebook, så gå gärna in och anmäl dig till evenemanget.