Minnesord Anders Bohlin

Anders Bohlin finns inte längre bland oss.

När Anders flyttade till Trollhättan på sextiotalet kom han med hustrun Karin till oss i Naturvårdsföreningen. Föreningen hade nu fått ett par ovanligt engagerade och kunniga nya medlemmar. Deras kunskaper om svampar och växter uppmärksammades. Och Anders blev styrelseledamot och ansvarig för den botaniska sektionen.

Anders började tidigt vandra i Linnés och Elias Fries fotspår. Med fallenhet och okuvlig energi lämnade hans efter hand inhämtade kunskaper amatörnivån och Anders blev en tillgång inte bara i naturvårdsföreningen. Antalet mer eller mindre vetenskapliga notiser och artiklar han skrivit i olika sammanhang är många och de exkursioner, föreläsningar och inventeringar han bidragit med, ofta tillsammans med hustrun Karin, är ännu flera. Vi är många som följt ”herr och fru Linné” på blomstervandring. Med Anders och Karin i tidstypiska kläder flyttades man lätt tillbaka i tiden till Linnés herbationer, som dennes vandringar kallades.

Generöst har Anders delat med sig av sina kunskaper och kanske är det som folkbildare inom mykologin och botaniken har gjort sina nu mest ihågkomna insatser. För framtiden finns i tryck bland annat bevarad hans och Mats Geijers Halle- och Hunnebergs Flora (1989), där många av vår förenings inventerare varit inblandade. Och så Västergötlands Flora (2002) med Anders som förtjänstfull medarbetare i redaktionen.

Anders insatser som styrelseledamot kan inte nog lovordas.  När Anders med ålderns rätt slutade i naturvårdsföreningens styrelse hade han trettio års styrelsearbete bakom sig. Och hela tiden aktiv. Det var ju sådan han var. In i det sista jobbade han med sina projekt.

Mykologin kanske stod Anders allra närmast. Och det är inte bara undertecknad som är tacksam för de artbestämningar av svampar han bidragit med.

Vi är många som tacksamt och med glädje kommer att minnas Anders när han nu inte längre kan vara verksam i Vår Herres Hage. Anders insatser är bestående.

Jan Grahn
Tidigare mångårig ordförande i Trollhättans naturskyddsförening