Upptäckarglädje – En serie tisdagsvandringar

Trollhättans Naturskyddsförening inbjuder till en serie tisdagsvandringar under våren 2021!

Är du dagledig och gillar att vara ute i naturen? Då kan du hänga med oss på lite olika vandringar i närområdet nu under våren/försommaren!

Eftersom det är fortsatt risk för smittspridning har vi beslutat att genomföra ett mindre antal vandringar och med högst 8 personer per vandring. Längre fram, när pandemiläget tillåter, så avser vi att fortsätta med vandringarna och utöka så att fler får möjlighet att delta.

Vi vill gärna att ni som är med på våra vandringar nu i vår, förutom att komma ut och njuta av naturen, också ger oss återkoppling/feedback på aktiviteterna, så vi kan bli bättre på att välja bra leder, samlingsplatser, tema/berättelser och informera/kommunicera.

Anmälan/avanmälan senast 12.00 tre dagar innan vandringen och ”först till kvarn” kommer att gälla. Vid förkylning/covid -19 symptom kan man självklart avanmäla sig samma dag…. Se kontaktperson för varje vandring!! Och om vädret är väldigt vått kan gruppen komma överens om att byta till en soligare dag.

Kommande aktiviteter

13 april – Natur- och kulturleden Sjölanda

Vandringsled

Från torpet Björkås följer vi skogsstigar som tar oss runt till sjön Trehörningen. På vägen ser vi porlande bäckar, grytor (Ekströms fotbad) från istiden, kolgropar, en ”fornborg” och den lokale naturlyrikern Ekströms diktarlya. På vår vandring berättas kort om platsens natur- och kulturhistoria. Medtag egen fika/lunch och badkläder om man vill ta ett tidigt dopp i sjön.

Samling

P-plats vid torpet Björkås. Från Velanda-åk mot Sjuntorp-tag av mot Skogsbo – efter 1 km sväng vid skylt Björkås. Enkel vandring 5-6 km.

20 april – Skogsbad I

Vandringsled

Skogsbad är att uppleva naturen på ett mycket nära sätt. Att ta in skogens atmosfär med alla sinnen. I stället för att skynda fram saktar vi ned tempot, tar det lugnt, slappnar av. Vi öppnar våra sinnen för ljuden, vinden, dofterna. Vi upptäcker stort och smått. Medtag egen fika fika/lunch!

P-plats Skidstugan i Strömslund. Enkel vandring – vi går ett par kilometer

4 maj – Natur och gammal industrimiljö vid Lillån i Vargön

Vandringsled

Vi går i området kring Vargöns bruk, över ängar och vid ån. Guide är Lave Thorell som kan berätta om såväl områdets kulturhistoria som dess natur. Lave driver frågan om att området ska bli naturreservat. Medtag egen fika/lunch!

P-plats Lillåstugan, Vargön/VBG. Bruksvägen 18. Enkel vandring 2-3 km

11 maj – ”Skogsbads” inspirerad vandring

Vandringsled

”Skogsbad ”är inte ett vanligt ”bad” utan ett sätt att ta in naturen med alla sinnen – vi fokuserar på hörsel, syn, känsel och smak.

Det är en enkel vandring ett par-tre kilometer i lugnt tempo, vi stannar till då och då för att sätta oss ner / lägga oss ner i skogen och slappna av . Vi går i på stigar i skogen så man får räkna med lite stenar och rötter där vi går.

Tag med matsäck, ligg eller sittunderlag och kläder så att du inte fryser eftersom vi rör oss långsamt.

Skidstugan i Strömslund, Trollhättan

18 maj – Vandring runt Lille Väktor

Vandringsled

Vi har sjön hela tiden i sikte och går genom skog och över ängar. Vi hjälps åt att observera fåglar, flora och träd. Medtag fika/lunch och badkläder om man vill ta ett tidigt dopp i sjön!

Hjärtums kyrka för följeåkning till P-plats i naturreservatet. Medelsvår
vandring på ca 5-6 kilometer

1 juni – Vandring i ramslökens tid

Vandringsled

Vi vandrar till Ovandalen och hoppas vi prickar in ramslökens blomning. Doften från ramslöken fyller skogen och blommorna breder ut sig i mattor bland lövträden. Vi gör kanske också ett besök på Predikstolen och njuter av den fantastiska utsikten. Medtag egen fika/lunch!

P-plats till Predikstolen och Ovandalen på Halleberg. Medelsvår vandring på ca
4-5 km.

Eira Högforsen Tfn/sms 070 950 41 33

Vandringarna genomförs i samverkan med Studiefrämjandet