Trollhättans Naturskyddsförening uppvaktar politiker med en gåva för beslutet om en koldioxidbudget

Kommunfullmäktige (KS) beslutade 2020-11-23 om en koldioxidbudget och klimatmål som slår fast att kommunens geografiska område inte får överskrida 625 000 ton CO2 utsläpp från 2020 och framåt i enlighet med Parisavtalet. Det innebär en stor omställning av hela samhället vilket förutsätter årliga och konkreta åtgärdsplaner och uppföljning för att stegvis nå målet. Trollhättans naturskyddsförening gläds över den politiska viljan och kommer därför att officiellt överlämna en gåva till stadens beslutsfattare den 29 mars 2021.

Beslutet var enhälligt när det togs i kommunfullmäktige. Det känns väldigt bra att alla ledamöter i Trollhättans kommunfullmäktige står bakom att vi i Trollhättan skall göra vad vi kan för att klara Parisavtalets mål en global temperaturhöjning på under 2 grader med sikte på 1,5.

Trollhättan har en stolt tradition med miljöpris och tidigt utnyttjande av biogas. Att anta denna budget visar att kommunen tar frågan på allvar. De regioner och kommuner som blir fossiloberoende kommer att vara de som kan visa vägen för andra och fortsätta att utvecklas. Västra Götalandsregionen har tagit ett liknande belut om koldioxidbudget.

För Trollhättans geografiska område är den återstående mängden koldioxid vi kan släppa ut 625000 ton. Sedan är vår budget slut. Varje beslut som tas i kommunen, måste tas med hänsyn till denna budget. Hur mycket minskar denna åtgärd vårt koldioxidutsläpp eller hur mycket av koldioxidbudgeten går åt till detta projekt. Vårt sätt att bygga,resa, konsumera behöver ifrågasättas.

Graf illustrerande minskning av koldiioxidutsläpp från Trollhättans geografiska område.

Trollhättan ligger på plats 70 av 290 rankade kommuner i Aktuell Hållbarhets kommunrankning 2020. Vänersborg ligger på 149, Lilla Edet 231,Uddevalla 55, Mellerud 176, Grästorp 158. I nedanstående bild ser vi närområdet för 2020. Röd kommun har ingen koldioxidbudget, gul har påbörjat och grön har en koldioxidbudget.

Karta över kommuner som upprättat en koldioxidbudget

Måndagen den 29 mars överlämnade Trollhättans Naturskyddsförening över en tavla till representanter för kommunens politiker. Tavlan består av en återbrukad tavelram där Trollhättans Stads koldioxidbudget är utskriven, inramad av återbrukade kalenderblad som illustrerats med träd. På detta sätt vill tacka kommunens politiker för att de fattat detta viktiga beslut, och påminna om att för att målet om 18% minskning per år ska uppnås bör, bör varje beslut som tas i kommunen tas med hänsyn till denna budget.