Höstvandringar

Vandringar med tema Naturreservat – hösten 2021

Följ med oss och upptäck några av våra fina naturreservat i närområdet. Naturreservaten är skyddade miljöer vilket gör dem särskilt värda och intressanta att besöka. Bilden nedan är från Yttre Bodane i Vänern som vi åker till den 5 oktober.

I höst har vi i nuläget ingen begränsning av antal deltagare men anmälan är viktig för logistik av mötesplatser och ev. samåkning samt om vädret eller annat gör att vandringen ställs in/byter dag. Vid anmälan behöver vi namn, tfn och mejladress. Skriv/berätta gärna också varifrån ni utgår som kommun/stadsdel.

Anmälan/avanmälan senast söndag kl 12.00 innan respektive tisdagsvandring. Se kontaktperson för varje vandring!! Vid förkylning/covid -19 symptom kan man självklart avanmäla sig samma dag.

Svingsjön på Kroppefjäll

Tid: Tisdag 21 september 10.00-16.00

Ändring pga dåligt väder! Vi gick Kopprudsmossen runt ( Ragges runda) . Vandringen på Kroppefjäll är flyttad till 19 oktober.Tomas Ögren, naturkännare och väl bekant guidade.

Yttre Bodane – vandring i örik skärgård

Tid: Tisdag 5 oktober 10.00-15.00

Yttre Bodane är ett skogs och skärgårdslandskap i Vänern, ca 1 mil norr om Köpmannebro.I söder har berggrunden splittrats upp och bildat en örik skärgård. Inom reservatet finns 11 riksintressanta kuströsen från bronsåldern. Lätt vandring men i kuperad terräng ca 5 km.

Medtag egen fika/lunch.

Samling: För samåkning – upphämtning vid Trollhättan Resecentrum kl 10.00.

Anmälan: Ring eller SMS:a Kari Granstrand på 070 341 36 55.

Svingsjön på Kroppefjäll

OBS! Nytt datum (igen pga väder)!

Tid: Tisdag 26 oktober 10.00-15.00

På ”slättfjällas stigar” vandrar vi vid och omkring Svingsjön i orörd och stilla natur. På lätt kuperade stigar/leder mellan ödetorp som minner om människor som en gång levt här. Har vi tur ser/hör vi storlom, korsnäbbar och ser spår av bävrarnas energiska trädfällande? Tomas Ögren, naturkännare och väl bekant med området kommer att guida. Lätt/medelsvår vandring ca 5 – 6 km. Medtag egen fika/lunch.

Samling: För samåkning – upphämtning vid resecentrum Thn kl 10.00. och Folkets park i Vgb ca 10.20.

Anmälan: Ring eller SMS:a Eira Högforsen på 070 950 41 33.

Ålstadnäs vid sjön Gravlången

Tid: Tisdag 2 november 11.00-14.00

Lätt kuperad stig som slingrar sig runt och utmed sjön på ena sida och skog på andra sidan. Vackra gamla ekar och annan lövskog som ger skydd och boplatser till olika fåglar och insekter. Höstens kortaste vandring men inte mindre naturskön eller intressant. Lätt/medelsvår vandring ca 3 km. Medtag egen fika/lunch.

Samling: Från Trollhättan S ut mot Sjuntorp. Passera Sjuntorpsskolan (mot Åspräcka) och efter ca 500 m ta vänster mot Råda och följ skyltarna mot Ålstadnäs till vägen slutar med P-plats.

Anmälan: Ring eller SMS:a Eira Högforsen på 070 950 41 33.

Hallsjön runt – kungens kök

Tid: Tisdag 16 november 11.00-14.00

En fin vandring som går runt Hallsjön på Halleberg. Medelsvår vandring, ca 4 km. Medtag gärna egen fika men för de som har tid och lust avslutar och utvärderar vi höstens vandringar med fika på Bergagården som betalas av var och en.

Samling: Från Trollhättan till Vargön och upp på Halleberg. Fortsätt vägen mot Predikstolen/Ovandalen. Samling vid parkeringsplatsen på vä sida vid Kungens kök.

Anmälan: Ring eller SMS:a Kari Granstrand på 070 341 36 55.

OBS: Inlägg kommer uppdateras med fler vandringar inom kort.