Höstvandringar

Vandringar med tema Naturreservat – hösten 2021

Följ med oss och upptäck några av våra fina naturreservat i närområdet. Naturreservaten är skyddade miljöer vilket gör dem särskilt värda och intressanta att besöka. Bilden nedan är från Yttre Bodane i Vänern som vi åker till den 5 oktober.

I höst har vi i nuläget ingen begränsning av antal deltagare men anmälan är viktig för logistik av mötesplatser och ev. samåkning samt om vädret eller annat gör att vandringen ställs in/byter dag. Vid anmälan behöver vi namn, tfn och mejladress. Skriv/berätta gärna också varifrån ni utgår som kommun/stadsdel.

Anmälan/avanmälan senast söndag kl 12.00 innan respektive tisdagsvandring. Se kontaktperson för varje vandring!! Vid förkylning/covid -19 symptom kan man självklart avanmäla sig samma dag.

Svingsjön på Kroppefjäll

Tid: Tisdag 21 september 10.00-16.00

På ”slättfjällas stigar” vandrar vi vid och omkring Svingsjön i orörd och stilla natur. På lätt kuperade stigar/leder mellan ödetorp som minner om människor som en gång levt här. Har vi tur ser/hör vi storlom, korsnäbbar och ser spår av bävrarnas energiska trädfällande? Tomas Ögren, naturkännare och väl bekant med området kommer att guida.

Lätt/medelsvår vandring ca 5-6 km. Medtag egen fika/lunch.

Samling: För samåkning – upphämtning vid Trollhättan Resecentrum kl 10.00. och Folkets Park i Vänersborg ca 10.20.

Anmälan: Ring eller SMS:a Eira Högforsen på 070 950 41 33.

Yttre Bodane – vandring i örik skärgård

Tid: Tisdag 5 oktober 10.00-15.00

Yttre Bodane är ett skogs och skärgårdslandskap i Vänern, ca 1 mil norr om Köpmannebro.I söder har berggrunden splittrats upp och bildat en örik skärgård. Inom reservatet finns 11 riksintressanta kuströsen från bronsåldern. Lätt vandring men i kuperad terräng ca 5 km.

Medtag egen fika/lunch.

Samling: För samåkning – upphämtning vid Trollhättan Resecentrum kl 10.00.

Anmälan: Ring eller SMS:a Kari Granstrand på 070 341 36 55.

Bredfjället

Tid: Tisdag 19 oktober 10.00-15.00

Dagens vandring går till Bredfjällets naturreservat i Ljungskile. Bredfjället är en högplatå som karakteriseras av skogs och myrmarker samt sjöar. Vi utgår från Friluftscentrat på Norra fjället och går en slinga på ca 5 km. Medelsvår vandring.

Medtag egen fika/unch.

Samling: För samåkning – upphämtning vid Trollhättan Resecentrum kl 10.00.

Anmälan: Ring eller SMS:a Kari Granstrand på 070 341 36 55.

OBS: Inlägg kommer uppdateras med fler vandringar inom kort.