Bioblitz på Grinnsjö 21-22/5

Bioblitz på Grinnsjö!

Torpet Grinnsjö ligger naturskönt mellan två sjöar på Hunneberg. Under 1990-talet arbetade naturskyddsföreningarna i Vänersborg, Trollhättan och Grästorp med att restaurera de gamla ängsmarkerna och år 2000 fann paret Bohlin närmare 300 växter i området.

Sedan dess har det varit glest med inventeringar även om mångkunniga botaniker har guidat på ängarna och haft koll på rariteter som loppstarr och klockgentiana. Men utöver botaniken har föreningarna dålig kunskap om den biologiska mångfalden på Grinnsjö.

För att råda bot på detta, och för att det verkar så himla roligt, har den gemensamma verksamhetsgruppen för Grinnsjö, beslutat genomföra en bioblitz under helgen för den biologiska mångfaldens dag 21-22/5.

Enligt wikipedia är en bioblitz “en intensiv period av biologisk inventering av ett specifikt område. Vanligtvis äger det rum under 24 timmar och involverar experter och amatörer, som inventerar alla levande organismer inom området”

Vi startar kl.12 på lördagen den 21/5 med en botanisk upptäcktsfärd på ängen under guidning av Birgitta Lindqvist från Västergötlands Botaniska förening. Sedan fortsätter vi under eftermiddagen att leta insekter och andra kryp och framåt kvällen är det läge att spana efter fladdermöss och leta nattfjärilar med ljusfälla. Vi vill helt enkelt uppmärksamma allt det liv som finns runt torpet under ett helt dygn.

Alla som är intresserade är välkomna att delta eller bara besöka oss under dygnets alla timmar. För den som är intresserad att besöka oss under natten för fladdermöss och nattfjärilar kommer det finnas en tältkåta om man vill vila. Vill man äta finns en grill eld och en vedspis. För mer info, kontakta Thorulf Lundqvist, 0764-267809