EU-valet 2024

Inför EU-valet den  9 juni hade vi inom Naturskyddsföreningen i Trollhättan kommit överens om att göra aktiviteter. Detta för att uppmärksamma allmänhet och politiker i Trollhättan hur stor roll EU spelar för vår framtid. Framförallt med tanke på klimatet.

Vi startade planeringen och tidigt kontaktade vi Staffan Laestadius om en föreläsning i Trollhättan. Vad mer kunde vi göra? Dela ut flygblad, skriva insändare, kontakta någon som kunde förklara mer om hur EU fungerar och  hur det påverkar oss lokalt.

Vi kom även i kontakt med Uddevalla kretsen. Vilket resulterade i samarbete om insändare och senare en föreläsning om EU. Olivia Nordell från Naturskyddsföreningen höll en föreläsning om EU.

Staffan Laestadius

Publiken

Vi lade ner mycket arbete på marknadsföring av Staffans föreläsning. Han var ju aktuell då han nyss hade kommit ut med sin nya bok, Större än du nånsin tror. Vi som läst boken, tyckte att nu borde väl alla förstå hur bråttom det är med omställningen till ett fossilfritt samhälle. I vår lilla arbetsgrupp spånade vi hur man kan få politiker att komma på en föreläsning om klimatet. Vi mailade till alla förtroendevalda politiker inom Trollhättans stad, samt skickade SMS till utvalda politiker. Även tjänstepersoner inom förvaltningen fick personlig inbjudan via mail. Till de ansvariga på de kommunala bolagen och vissa privata skickade vi en variant av inbjudan. Det var inte alla ansvariga inom bolagen som vi kom åt mailadressen till. Vi bjöd även våra närliggande kretsar Vänersborg, Uddevalla och Lilla Edet. För att utvärdera arrangemanget, använde vi oss av korkar. En kork för varje person i publiken. På en skala ett till fem fick vi betyget 4,42 och då bad vi om omdöme för själva föreläsningen, men också för annonsering, lokal och fika.

Korkmetoden

Flyers och affischer

När det började närma sig valet slutspurtade vi genom att ägna en eftermiddag åt att dela ut flyers samt sätta upp valaffischer som vi beställt från kansliet.

Vi var ett gäng som möttes upp vid Trollhättans centralstation med målet att dela ut så många flyers som möjligt till resenärer som tåg- och busspendlar. Vi hade en ganska framgångsrik eftermiddag och delade ut alla flyers vi beställt.

Därefter fortsatte vi kvällen med att placera ut valaffischer på de gator vi fått tillåtelse att göra det på. Ingen av oss hade gjort detta innan så det blev lite oväntat spännande när det gällde att hitta stolpar som var godkända enligt de regler som finns. Så en lärdom efter detta är att kolla upp gatorna lite mer innan man väljer ut dem, för vi valde gator med många korsningar vilket innebar att färre affischer än vi tänkt kunde sättas upp. Men vi hade kanske tack vare det två hela gator för oss själva utan några andra valaffischer.

Affischer limmade på papp, blev sandwichmontage på telefonstolpe.

Flygbladsutdelning på resecentrum. Sol och trevliga resenärer.