Torpet Grinnsjö

grinnsjo_stor_sommar09 Torpet Grinnsjö, Hunneberg

Grinnsjö – Vårt torp

Tillsammans med föreningen i Vänersborg tar vi ett stort ansvar för att sköta och bevara både natur- och kulturmiljön vid torpet Grinnsjö på Hunneberg. Torpet omges av ett oerhört vackert landskap och det är en upplevelse varje gång man kommer dit. Här hjälper vi vilda växter och djur att få utrymme att leva i vår närhet.

Hitta hit: Grinnsjö ligger på södra sidan av Hunneberg. Du tar dig lättast hit från Västra Tunhem. Vid prästgården går Prästeklevsvägen upp på Hunneberg. Bilar parkeras vid bommen och sedan blir det en trevlig promenad på ca 1,7 km fram till torpet, barnvagnsvänligt.

Stugan är öppen kl 10-15 följande dagar 2017:

Söndag 7 maj – Grinnsjödagen
Stugan behöver snyggas upp efter vintern. Vi städar både ute och inne medan barnen spikar fågelholkar. Grilleld och varmt kaffe finns.
Bommen vid Prästeklev är öppen för de som har svårt att gå. Kontaktperson: Lage Rylander 070-646 09 11

Söndag 4 juni – Öppet hus

Vänersborgs Naturskyddsförening inbjuder denna dag till en dag på torpet. Kaffe med fikabröd finns och grillelden brinner. Bommen är stängd, promenera från Prästeklev ca 1,7 km. För barnen blir det håvning av insekter och fjärilar. Kontaktperson: Lage Rylander 070-646 09 11, Ebba Hammarsköld 0702 53 56 28

Lördag 5 Augusti – Liekurs med LieMats

Mats Rosengren, Sveriges ende professionelle lieman, lär dig att hantera en lie som ett proffs under en endagskurs. Kursavgift 500 kronor. Anmälan till Torbjörn Karlsson, 073-630 97 22 senast den 15 juli.

Söndag 6 augusti – Ängens dag

Kom och upplev gammaldags lieslåtter! Vi firar Ängens dag med att slå ängen vid torpet Grinnsjö på traditionellt vis. Lie och räfsa finns att låna. Vi visar gärna hur man gör. Inga förkunskaper krävs.  Efter välförtjänt värv bjuds slåtterfolket på sill och potatis. Bommen vid Prästeklev är öppen för slåtterfolket. Kontaktperson: Lage Rylander 070-646 09 11

Söndag 4 september – Öppet hus

Trollhättans Naturskyddsförening inbjuder till öppet hus på Grinnsjötorpet. Efter kl. 12 berättar på DVD Göran Söderström om Halle o Hunneberg. Kaffepannan är på och grillelden brinner. Lages smörgåsar. Bommen är stängd. Promenera från Prästeklev ca 1,7 km. Kontaktperson: Lage Rylander 0706 46 09 11.

Har du tid och lust – Vi behöver dig!
Vi hälsar alla intresserade naturvänner välkomna att hjälpa till med olika sysslor på torpet. Här klipper vi gräs, bär ved, röjer sly, städar i stugan etc. Picknick i solen i vackra omgivningar är arbetets belöning.  Ring Lage 070-646 09 11 och gå med i Grinnsjö-gruppens arbetsgemenskap.

Hyr stugan
Som medlem i Trollhättans Naturskyddsförening kan du hyra stugan för 200 kr/natt.
Boka genom Lage Rylander 070-646 09 11.