GRISMANIFESTET – teater om att hantera sin klimatångest

Onsdagen den 18/10 bjuder vi in till teaterföreställningen Grismanifestet i Magnus Åbergsgymnasiets aula. Föreställningen börjar 19.00 och biljetter finns att köpa från 18.00 för det facila priset av 50 kronor. Föreställning är ungefär 45 minuter och följs av ett publiksamtal med skådespelare och representanter från Naturskyddsföreningen.

Sverige och vi svenskar har en självbild av att vi är en god kraft i världen och tar ett stort ansvar. Det stämmer på många områden, men faktum är att vi också är stora konsumenter med stora ekologiska fotavtryck. Enligt Världsnaturfonden har Sverige gått från trettonde plats till tionde plats i ”värstingligan” – efter länder som Saudiarabien, Belgien, Singapore och USA.

Teaterföreställningen Grismanifestet handlar om en kvinna som inte står ut med att passivt titta på medan mänskligheten som kollektiv gör sitt bästa för att förstöra klimatet och förorena natur och miljö. I föreställningen kommer hon på hur hon ska vända sitt missmod till en konstruktiv kraft. Genom en blandning av fantastik och realism skapar pjäsen ett eget universum. Med komplexa, hisnande och ibland ursinniga bilder, skildrar pjäsen den våldsamma krocken mellan natur och kultur.

Grismanifestet är en föreställning i två delar där första delen är en teatermonolog och den andra delen utgörs av ett publiksamtal. Publiksamtalet betraktas här som en lika viktig del som den första. Här skall publikens reaktioner på föreställningen fokuseras; publiken tillsammans med personer från miljörörelsen ska delta med sina erfarenheter och kunskaper. Vi kommer att eftersträva ett samtal om tematiken som gärna får leda fram till frågor om framtiden; hur vi från och med nu och framåt ska förhålla oss till miljöproblematiken och frågan om hur vi behandlar djuren, naturen och oss själva.