Bussresa: Skogsvandring vid Ljungås 28/9

Mangårdsbyggnaden på Ljungås. Foto: Mattias Blomgren

Årets resa sker med buss från Vänersborg eller Trollhättan till vackra Ljungås i Vårgårda kommun. Ljungås skogsbondehemman är en komplett bevarad brukningsmiljö med hus, åkrar och betad skog, omnämnt i jordeboken redan 1613. Nuvarande gränser tillkom vid storskiftet 1804.

Oskar Andersson föddes 1899 och levde hela sitt nittioettåriga liv på Ljungås. När han gick bort blev hans systers barnbarn Ingela Sjöberg ägare till Ljungås. Hon önskade att Oskars livsverk skulle bevaras. Efter hårt arbete från bland annat Naturskyddsföreningen och kommunen kunde reservatet invigas i juni 1993.

Under vår resa kommer vi främst att titta på skogen under guidning av Hans och Ulla Granér. Den äldsta, drygt 130-åriga skogen, kan ha uppkommit genom skogsodling eller som självsådd vid en minskning av skogsbetet. Här lämnas nu skogen att fritt utvecklas till nytta för de växt- och djurarter som behöver en friväxande skog. I de bördigare delarna av dalen har betet pågått fram till 1960-talet. Frånsett ett mindre område med kulturskog präglas den övriga skogen nu åter av betesskogsbruk och plockhuggning för bränsle, husbehovsvirke och timmer för avsalu.

Samling vid Huvudnässkolans Aula i Vänersborg kl.12 och i Trollhättan på parkeringen vid Nils Ericssonsgymnasiet kl.12.30. Vi anländer till Vårgårda strax innan kl.14 och vandringen tar ca 3 timmar. Vi är tillbaka i Trollhättan ca 18.30 och något senare i Vänersborg. Anmälan via formuläret nedan och betalning 100 kr sker på plats, swish eller kontant. Alla är välkomna!

Anmälan nedan:

Jag vill åka med från(obligatoriskt)

antal(obligatoriskt)