Naturskyddsföreningen och slussbygget!
Trafikverket (TRV) planerar – att i samverkan med Sjöfartsverket – bygga nya slussar i Lilla Edet, Trollhättan och Vänersborg. Sjöfartsverket ansvarar för drift och säkerhet av Vänertrafiken. Nybyggnaden anses vara en förutsättning för att sjöfarten ska kunna fortsätta att fungera och utvecklas under de kommande 100 åren.
Olika alternativa leder har diskuterats och TRV har, efter utredning, valt att gå vidare med det så kallade Norra alternativet i Trollhättan, vilket innebär upphävande av ett naturreservat och att spränga leden genom ett berg. Projektet kommer att få stor påverkan på oersättliga naturvärden i sluss – och älvrummet samt miljöpåverkan och störningar i stora delar av Trollhättan under byggtiden.
Naturskyddsföreningen i Trollhättan värnar natur och miljö och önskar få svar på – om priset för förlorade natur- och kulturvärden – motsvaras av framtida behov och är rätt prioriterade samhällskostnader? Och om det finns bättre alternativ, som att bygga om i befintlig slussled? Mark- och miljödomstolen ska tillståndspröva frågan i höst.
Trollhättans Naturskyddsförening skulle gärna bjuda in och avhöra några initierade organisationer, myndigheter och/eller beslutsfattare på ett offentligt forum i höst men behöver i så fall veta om ni har och tror att allmänintresse finns? Så vi önskar att ni medlemmar som ett första steg, vill svara på denna enkät/opinionsundersökning.
- Har du som är medlem i Naturskyddsföreningen tid och lust att vara med och engagera dig i frågan? JA/NEJ (Om JA, ange namn och kontaktuppgifter.
- Vill du få chansen att höra och ställa frågor till några berörda organisationer, myndigheter och kommunala beslutsfattare – om ett öppet forum arrangeras? JA/NEJ/VET INTE
- Tror du detta är en fråga som engagerar kommuninvånare i Trollhättan? JA/NEJ/VET INTE
Du kan skicka dina svar till trollhattan@naturskyddsforeningen.se
Vi önskar få in dina svar senast den 13 juni.
Tack för din synpunkt!
Styrelsen Trollhättans Naturskyddsförening
Detta projekt är hel idiotiskt, vi vet att godstransporter på Göta Älv nådde sin kulmen 1990, då transporterades 3,5 miljoner ton. Minskningen har fortsatt och nu transporteras cirka 1,8 miljoner ton med cirka 1000 fartyg. Det innebär att snittlasten är 1800 ton. Möjligheten är att transportera 4000 ton på fartygen. Fartygen går med andra ord halvfulla förstås beror godset densitet något. Men rent generellt kan man säga att varken större fartyg eller slussar behövs. Vi hamnar då på alternativet renovera befintliga slussar till kanske en tiondel av kostnaden att bygga ny a slussar.
Följdinvesteringar i Göta Älv och i Vänern innebär stora muddringar och skredsäkringar vilka kommer att dels påverka vatten och övrig miljö. Trollhättan kommer att under byggtiden kanske 10 år påverkas både av buller och försämrad luft. Hur framtida luft kvalitet påverkas är inte utrett men man kan tänka sig att hugga ned 200000 m2 gammal skog kommer sätta sina spår. Vi vet att infrastrukturen byggs ut i form av järnväg och väg kan nämna att 2029 kommer vi att transportera gods på dubbelspårig järnväg från Mellansverige ända ned i Europa. Då har vi ett miljömässigt alternativ till de fartyg som spyr ut Svaveloxid och kväveoxid i vårt dricksvatten. Mycket av det godset som transporteras i dag kommer att fasas ut i framtiden jag tänker då på fossila bränslen olja ,kol och kalk. Vidare kommer vi att behöva minska uttaget av skog vilken kommer att bli en kolsänka.